Konstrukce podvozků
Konstrukci podvozků můžeme rozdělit na dvě skupiny. Pro modely, které konstruujeme jako úzkorozchodné (dle skutečnosti rozchod 1000 mm), lze s úspěchem použít továrně vyráběné podvozky například od firmy LGB. Tyto podvozky jen mírně upravíme a na boky nalepíme zhotovené masky, znázorňující detaily tramvajových podvozků. Výhodou této varianty je možnost použití továrního kolejiva. Druhou skupinou budou vozidla normálního rozchodu, pro které bude potřeba tyto podvozky "přerozchodovat", což není vůbec jednoduchá záležitost, anebo si postavit podvozky vlastní. A o tom vlastně je celé následující povídání.
Doporučený postup stavby:
Podvozky jdou nejlépe zhotovit z hliníkového (2 mm) nebo mosazného (1 mm) plechu. Upozornil bych však na to, že pokud bude model skutečně provozován na kolejišti a nebude jen do vitríny, přimlouvám se spíše za mosaz, protože daleko víc vydrží. Hliník je měkký a brzy se opotřebuje. Vzhledem k tomu, že nejsou použita ložiska, došlo by brzy k vydření otvorů pro nápravy a tím k nefunkčnosti převodů. Kola jsou vysoustružená z duralové kulatiny. V poslední době jsem ke konstrukci podvozků jako výchozí materiál začal využívat oboustranný 2 mm silný cuprextit a místo ložisek je připájen kousek mosazné trubičky.
Před zahájením stavby si opět zhotovíme plánek ve skutečné velikosti a opatříme si všechen potřebný materiál. Otvory nejen pečlivě vyměříme, ale také přesně vyvrtáme. Při použití plechu jej ohneme podle ostré hrany do správného tvaru a osadíme nápravami a koly. Tady zdůrazňuji, že je potřeba dodržet správný rozchod, aby při provozu nedocházelo k vykolejování. Další potřebné detaily osazujeme až na závěr, kdy je podvozek osazen motorem s převody a hrubě nalakován. Podvozek musí být nezkroucený a nápravy musí být v jedné rovině a rovnoběžné. U běžného podvozku to vcelku nebývá problém, horší to je v případě motorového. Tady je třeba „hodinářské“ zručnosti a pečlivosti. Předesílám, že možností konstrukce převodů je celá řada a různí modeláři k této problematice budou vždy přistupovat různě. Já jsem použil převodů z továrně vyráběných setrvačníkových autíček Š 120 nebo Š 1203 velikost 1:24 (dříve vyrábělo Kovodružstvo Náchod, později KOVAP Náchod). Dnes se shánějí již velice obtížně a jen jako použité. Trakční motory používám dostatečně výkonné motory Mabuchi na 12V do dětských hraček (někdy bývají k dostání v prodejnách modelářských potřeb). Také náčrtek, který je níže vyobrazen, zhruba odpovídá použitým převodům a motoru. Důrazně ale upozorňuji, že se skutečně jedná pouze o náčrtek a je třeba si jej individuálně nakreslit se všemi detaily. Jako příklad jsou na fotografii v detailu podvozky modelů vozů T3 a T6. Je na nich vidět velké zjednodušení – je to z čistě provozních důvodů. Dříve jsem používal dokonalejší provedení, ale jen do prvního vykolejení na trati s otevřeným tělesem…
Továrně vyráběné a dodatečně upravované podvozky LGB jsem kdysi použil ke stavbě soupravy vozů T3 (1.vůz motorový – 2 motorové podvozky, 2.vůz jen jako vlečný – 2 běžné podvozky) v měřítku 1:24, kde se přece jen trochu ztrácí „úzkorozchodovost“ (viz Video2).
Materiály používané ke stavbě podvozků:
tvrdý papír (krabice od bot nebo jiné obdobné), kreslicí čtvrtky;
mosazný plech tl. 05 - 1 mm, šrouby a matice M3, ocelovou nebo mosaznou kulatinu na hřídele náprav o průměru 3 mm, duralovou kulatinu o průměru minimálně 40 mm na vysoustružení kol;
cuprextit (jedostranný nebo oboustranný tl. cca 1,5-2 mm), slaněné sdělovací vodiče v izolaci PVC;
motory Mabuchi 12 V, převodová kola ze setrvačníkových autíček velikosti 1 : 24 (Š 120, Š 1203 apod.)
nitrobarvy (odstíny dle typu modelu), modelářské barvy (Revell, Humbrol), ředidla.
Nářadí potřebné ke stavbě podvozků:
pilka na železo, nůžky na plech;
pilníky, lámací nůž, nůžky;
elektrická ruční vrtačka, mikrovrtačka s brusnými kotoučky, sada menších vrtáků (cca 1 - 3 mm), trafopáječka, cín a kalafuna na pájení;
smirkový papír (různé zrnitosti);
Příklad konstrukce vlastního podvozku (na voze T6):
Náčrtek rámu podvozku (nejjednodušší varianta) pro čtyřnápravové vozy Tatra typu T:
Rozměrový náčrtek kol pro čtyřnápravové vozy typu T:
Detail konstrukce převodů: