Konstrukce sběračů

Sběrače můžeme rozdělit do dvou skupin. Jsou to jednak sběrače tyčové - lidově zvané kladky, a pak pantografy. Tento typ sběrače lze ještě dále dělit na plné a poloviční - nazývané polopantografy. Konstrukce tyčových sběračů není nijak mimořádně náročná. Jediný problém je v konstrukci kladky. Ale i to se dá obejít použitím smykadla, které se v posledních letech provozu starých motorových vozů s tyčovými sběrači používalo místo klasického kolečka - kladky. Zůstává jen problém přítlaku na trolejové vedení. Tento systém je dobře popsán v publikaci "Modely tramvajových vozidel". Tam se sice vychází z měřítka 1 : 87, ale princip zůstává stejný. Lze samozřejmě vyzkoušet i "okopírovat" originál...

Pokud budeme chtít zkonstruovat pantograf (nebo polopantograf), musím předem upozornit, že se jedná o velice přesnou, dalo by se říct přímo hodinářskou, práci. Stavbu rozhodně nelze doporučit začínajícímu modeláři. Je třeba hodně pečlivosti a trpělivosti. Ani sebelepší plánek nám nezajistí stoprocentní úspěšnost a vždy je třeba "za chodu" trochu experimentovat. Postavil jsem již celou řadu různých funkčních pantografů (i v měřítku 1:87), ale ne vždy se dílo podařilo přesně podle mých představ...

Doporučený postup stavby:

Sběrače proudu (tyčový sběrač nebo pantograf) je třeba zhotovit z tvrdších materiálů, i když sám jsem zhotovil pantograf z měděného drátu (z průřezů 4 a 2,5 mm2) a pokud se k němu nechovám příliš macešsky, tak celkem vzato přežil i havárie typu zachycení o výložník trolejového sloupu. Dojde obvykle pouze k deformaci spojovací tyče, kterou je třeba narovnat (ta je z měkčího materiálu, např. Cu nebo Ms o průměru 1 mm). Z měkčího materiálu je zhotovena úmyslně právě proto, aby zachytila deformační síly při haváriích. Tyčový sběrač je konstrukčně jednodušší. Lze jej zhotovit například z drátu na výplet cyklistických kol.

Zdůrazňuji, že před stavbou sběrače si nakreslíme plánek v přesné velikosti. Zejména u konstrukce pantografu je to zcela nezbytné, protože jinak jej nikdy nedáme dohromady – vím o čem hovořím. Problematika konstrukce sběračů je velice obsáhlá a v podstatě každý výrobce nebo provozovatel má své specifické odlišnosti. Každý provozovatel používá například jiné lyžiny, popřípadě jsou na pantografech umístěny další speciální prvky. To mne vede k tomu abych řekl, že o tyčových sběračích není už vlastně nic víc, než bylo řečeno výše. Stačí se podívat na dobové fotografie a to již ke konstrukci poměrně dobře postačí. V případě pantografů je to poněkud o něčem jiném. Pokud má být pantograf plně funkční a skutečně spolehlivě sbírat proud z trolejového vedení, jedná se o velice precizní jemnou mechanickou práci. Vážnému zájemci by zcela jistě poradil nějaký zručný modelář v jeho okolí, nebo lze kontaktovat mne. Bude-li to v mých silách a možnostech, poradím – ale nevyrábím na zakázku! Příklady funkčních pantografů jsou dobře patrné na fotkách mých modelů ve fotogalerii. Závěrem bych rád ještě konstatoval, že ani mě se vždy pantograf nevyvedl přesně podle představ…

Postup stavby je ve své podstatě velice jednoduchý. Nejdříve si zhotovíme všechny potřebné díly a ty potom postupně skládáme a pájíme dohromady. Sběrač nalakujeme a dbáme přitom, aby barva pokud možno nezatekla do míst čepů a ostatních otočných součástí. Rovněž nelakujeme lyžinu na horní straně - nesbírala by proud z troleje. Po dokončení a zaschnutí barvy do každého čepu dáme kapku oleje a před konečnou montáží na vozidlo pantograf řádně "procvičíme".

Materiály používané ke stavbě sběračů:

cuprextit (jedostranný nebo oboustranný tl. cca 1,5-2 mm), mosazný nebo měděný plech tl. 1 mm, "zvonkový" drát o průměru cca 1 mm, měděný drát o průměru cca 2 mm, mosazné trubičky o vnějším průměru 2, 3 a 4 mm, vinuté pružiny o vnějším průměru cca 3 - 4 mm;

nitrobarva (odstín dle typu modelu), nebo modelářské barvy (Revell, Humbrol), ředidla.

Nářadí potřebné ke stavbě sběračů:

pilka na kov, pilníky;

mikrovrtačka s vrtáky o průměru 1 mm a brusnými kotoučky, trafopáječka, cín a kalafuna na pájení;

smirkový papír (jemný).

Příklad konstrukce pantografu staršího typu na pražských vozech T3 a polopantografu na pražských vozech T6:

 

Základní rozměry a podklady pro plánek na zhotovení pantografu:

(kliknutím na náčrtek se otevře nové okno s větším rozlišením)

          

Zde najdete fotky nejjednoduššího postupu hrubé stavby pantografu.

Zpět na MENU